In het Parijse Gare de Lyon, werden jonge mannen bij een routinecontrole van de trein geplukt omdat ze voor – zo wil de eerste vaststelling blijkbaar – 10 miljoen euro aan juwelen in hun onderbroek meedroegen. Dat zullen ze niet kunnen evenaren als ze een Nederlandse retailer verlaten. Met scherp geprijsde diamanten, netjes onder de drempel van 30 euro, zal geen enkele onderbroek groot genoeg zijn om dat volume te halen…
Het werd ruim en breed aangekondigd door de retailer, een stunt met ‘lab grown’ diamanten, niet te onderscheiden van echte diamanten. Met echt refereert men graag naar de mijnindustrie waar in de natuur spontaan gevormde stenen naar boven gehaald worden. Gezien de geologische oorsprong, komen diamanten niet overal voor. Niet in Nederland, niet in België. Traditioneel is de winning van de diamanten gelinkt aan Afrika, maar ook Rusland en Canada horen tot dat selecte kransje…
Grote aantallen
De synthetische diamanten kan je overal produceren. In Europa zijn er bepaalde productieplekken, maar daar is het eerder een technologische markt die er verder op bouwt. Wil je in grote aantallen denken, zoals de retailer, dan moet je aan India of China denken… En zo komen we weer terecht in het oosten, de bron van het aankoopbeleid van retailers. We weten, in die regio kan je, zolang je in grote aantallen denkt, nog gunstig de voorraden op peil houden.
We zien in de wereld van de retailers twee grote stromen. De ene probeert op de prijs te spelen, maar heeft geen duidelijk imago, hoewel ze dat toch proberen te claimen. Deze hebben het allemaal moeilijk, ze verdwijnen uit de markt. Andere retailers zeggen gewoon dat ze een verzameling aanbieden van alles wat ze goedkoop kunnen inkopen. Geen collecties, allemaal ‘one-shots’, ‘op is op’ is de strategie.
Er is wel een lijn, er is wel een definitie van de grote verzameling, maar het is vooral een groepering van winkels waar je steeds buitenkomt, met dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had. En allicht kan je na aankoop ook zonder je aanwinsten. Het leefbaarheid model van dergelijke ketens is veel goedkoop inkopen en dat ook snel, tegen kleine marges verkopen. De fabrikanten in het verre oosten faciliteren dat graag.
Zoeken naar meevallers
Dus tuinkabouters afhankelijk van het seizoen in de aangepaste kleuren, potten en pannen, hobby gerief, het is allemaal deel van het model waar vele kleine marges een grote winst genereren. Deze retailers kijken uiteraard naar de wenselijkheid, maar willen deze niet maximaal invullen. Ze zoeken permanent naar meevallers. En soms vallen die ook nog eens extra op, vandaag in de vorm van een synthetische diamant.
Uiteraard is de aaibaarheid van dergelijk product van een zeer hoog gehalte en door de geweldige prijs, is het nieuwswaardig. Zonder problemen haalt de retailer het nieuws in prime time. Een reclame campagne zonder kosten aan verbonden, ook een vorm van zuinig inkopen. Dat media daar op springen in begrijpelijk, want op het eerste zicht is het iets heel uitzonderlijk. Anderzijds, er zijn pas enkele ‘goedkope’ juwelen winkels uit het straatbeeld verdwenen, ze kwamen alleen met hun sluiting in het nieuws, niet voor hun goedkope juwelen.
Wenselijkheid
Alleen, producten met glazen kristallen, het is niet hetzelfde als een koolstof diamant. Laat het een geleerde les zijn, je moet naar iets uitzonderlijk op zoek, om dan het verschil te kunnen maken. Ja er is wenselijkheid bij een grote groep aan mensen om met juwelen voor de dag te komen. Maar die grote groep heeft een – dat is nu eenmaal het effect van een Gausscurve – gemiddeld inkomen. Een diamanten ring voor veel geld, dat zit er voor de meesten niet in.
Net zoals die glazen kristal, is ook de synthetische diamant het resultaat van een productie proces. Een bijzondere eigenschap van dit productieproces is dat er veel, heel veel energie nodig is om de koolstof tot een diamant om te vormen. Een reden waarom we deze niet in massa-productie nemen in pakweg eender welk Europees land. De energie hoort hier nogal duur te zijn… Dus, naar het oosten, waar de energie goedkoper is. Maar waar de energie vooral uit steenkool gestookte centrales opgewekt wordt. Goedkoop, maar met een enorme ecologische voetafdruk.
Tweedehands
Maar dat zal een rotzorg zijn voor de gelukkigen die een dergelijk juweeltje zullen scoren. Het hebbeding zal uiteraard niet in waarde groeien als de natuurlijk variant. Want zolang er productiemogelijkheden bestaan, zal het aanbod groot blijven. Dus voor waarde moet je het niet doen. Tenzij uiteraard dat na de stormloop de voorraad snel er door zit, je zal zien, op is op… Maar tweedehands zullen dezelfde diamanten tegen hogere prijzen circuleren. Eerste les in de economie, vraag en aanbod, dat bepaalt de prijs…
En de retailer, die wrijft zich in de handen, geslaagde aankoopoperatie, geslaagde marketing campagne. En vergeet niet, die net geen dertig euro, dat is de verkoopsprijs, de aankoopprijs ligt daar ver onder… dat is net de business… de andere retailers slaan zich nu al voor het hoofd. Waarom hebben we dat niet zelf en eerst bedacht…
En een onderbroek hoef je niet klaar te leggen. Voor dertig euro stop je die diamant gewoon in je winkelkar, naast de tuinkabouter. En ja, onderbroeken kan je daar ook kopen!